Словник термінів 2 частина (З-Р)
Велосипедна енциклопедія Volta bikes
З
Зазор - абстрактне поняття механіки: вільний простір між двома деталями, за якого вони не стикаються.
Замок - велосипедний протиугінний пристрій у вигляді замка з тросом або скобою. Дозволяє прикріпити велосипед до огорожі, стовпа тощо для запобігання крадіжці байка.

Замок ланцюга — ланка ланцюга, яка дозволяє без особливих зусиль і інструментів роз’єднувати та з’єднувати ланцюг.

Зірочка — зубчасте колесо ланцюгового приводу.

Золотник - деталь вентиля камери. Служить для утримування повітря в камері.

І
Інструмент — набір велосипедних інструментів, до якого входять спеціальні та звичайні ключі, викрутки, знімачі, монтажки, вичавка тощо.

Інтегрована рульова колонка — тип рульової колонки велосипеда збільшеного діаметра, в якій замість насипних підшипників застосовуються закриті промислові кулькові підшипники.

Комплектація по порядку знизу вгору:
- Опорне кільце на вилку 1-1/8"
- Нижній промпідшипник у рульову трубу зовнішнім діаметром 52 мм
- Верхній промпідшипник у рульову трубу діаметром 41,8 мм
- Підтискне алюмінієве кільце
- Верхня кришка рульової зі вбудованим гумовим пильником
- Проставочне кільце 10 мм
- Два проставочні кільця по 5 мм
- Якір «ромашка» з болтом і кришкою виносу
К
Каденс — частота обертання педалей. Вимірюється кількістю обертів за хвилину.
Каліпер — частина дискового гальма, яка кріпиться за допомогою гвинтів до рами/вилки і при натисканні на гальмівну ручку притискає гальмівну колодку до ротора.

Камера — кільцеподібна гумова трубка, що розміщується між ободом колеса та покришкою. При накачуванні повітрям камера служить одним із основних, а на моделях без амортизаційних підвісок – єдиним амортизаційним елементом велосипеда.

Кантиліверне гальмо - (кантилівер) консольне гальмо з центральною тягою. Це означає, що трос, який виходить із гальмівної ручки, створює тягове зусилля через центр тросика, що з’єднує обидва важелі. Якщо гальмівний трос проходить через роздвоювач тросика, а не закріплюється в балансирі, принцип залишається тим самим – тягове зусилля рівномірно передається на обидва важелі. У кантиліверного гальма важелі більш вигнуті, ніж у V-brake, що дозволяє їм відходити від обода на більший кут. Тому кантиліверне гальмо менш вимогливе до прямизни обода, але й має меншу жорсткість при гальмуванні, ніж V-brake.

Карбон — композитний матеріал із переплетених ниток вуглецевого волокна, залитого полімерною смолою. Відрізняється високою міцністю, жорсткістю та малою масою. Використовується для виготовлення велосипедних рам, вилок, керм, крил та інших деталей.

Каретка - вузол, що розміщується у кареточній трубі. Складається з вала (осі) каретки, підшипників і двох шатунів.

Кареточна труба - найнижча й найкоротша труба рами, встановлена перпендикулярно осі руху, в якій розміщується кареточний вузол.

Картридж - нерозбірний підшипник. Як правило, встановлюється у спеціальну захисну гільзу. Залежно від виду вузла, у картридж може входити й вісь. Нерозбірні підшипники не потребують регулювання люфту і при зносі просто замінюються.

Касета - вузол задніх ведених зірочок.

Катафот - пластикова деталь, призначена для відбиття світла, що падає на неї. Світловідбивач.

Кевлар - синтетичне волокно, що використовується під час виготовлення шин.

Кермова (головна) труба - коротка труба – вертикальна або з невеликим нахилом, що розташована в передній частині рами. У ній закріплюється передня вилка.

Кластер - касета зі скріплених разом зірочок.
Кліщове (безконсольне) гальмо - складається з двох скоб, підвішених на гвинті, який закріплюється в коронці передньої вилки над переднім колесом і в перемичці між перами задньої вилки над заднім колесом. Кліщові гальма бувають із центральною тягою та боковою тягою. У кліщовому гальмі з боковою тягою гальмівний трос з’єднує дві несиметричні скоби з одного боку колеса. Трос проходить через важіль лівої скоби (на який спирається оболонка троса) і закріплюється гвинтом у важелі правої скоби. У кліщовому гальмі з центральною тягою дві симетричні скоби з’єднані проміжним тросиком, який за допомогою гачка балансира підвішений на гальмівному тросі. Тягове зусилля передається на центр проміжного тросика, що допомагає усунути перекіс скоб.

Клин - деталь кріплення деяких шатунів до вала каретки. Має вигляд невеликого циліндра з пласкою гранню та різьбовою частиною.

Клінчер - дуже вузька покришка для коліс спортивних велосипедів. Для клінчерної покришки використовується спеціальна вузька камера, і часто клінчером називають комплект «покришка-камера».

Ключ для конусів - схожий на ріжковий ключ, але кінчики його захватів відхилені у перпендикулярній площині.

Ключ для тріщотки - має вигляд пласкої рукоятки з двома штифтами для отворів у конусі тріщотки.

Ключ комбінований («сімейний») - специфічний велосипедний ключ, що являє собою металеву пластину з багатьма отворами і заглибленнями всередині та по периметру для гайок різного розміру. Не дуже зручний і не дуже міцний інструмент. Найкорисніший елемент такого ключа – напівкруглий виріз із зачепом на його краю для круглих гайок із прорізами. Такі гайки (контргайки) трапляються у кареточному вузлі та на рульовій колонці.

Ключ накидний - ще один вид ключа для шестигранних гайок. Відрізняється від ріжкового тим, що головка має не відкритий виріз, а наскрізний шестигранний отвір, який повинен надягатися на гайку зверху. Забезпечує щільніший захват гайки.

Ключ ніпельний - ключ для спицевих ніпелів. Може мати різну форму, але основний елемент такого ключа – двогранний проріз розміром під ніпель.

Ключ ріжковий - найпоширеніший вид ключа для шестигранних гайок. Пласка головка ключа має відкритий виріз для гайки.

Ключ трубчатий - ще один вид ключа для тих шестигранних гайок, які втоплені в якомусь вузлі і які неможливо захопити ріжковим ключем. Головка трубчастого ключа являє собою невеликий циліндр із вирізаним у ньому або відштампованим шестигранним заглибленням. Ключ може мати різні способи кріплення до рукоятки, за допомогою якої й здійснюють обертання головки.

Ключ шестигранний - ключ для гвинтів, що мають круглу головку з шестигранним заглибленням. Ключ являє собою Г-подібно вигнутий (інколи Z-подібно вигнутий) шестигранний стрижень.

Колесо - Комплект велосипедного колеса зазвичай включає обід, спиці, втулку, камеру і покришку. Варіації: колесо без спиць, колесо на трубках або клінчерах, лите колесо.

Колодка — деталь гальма, що безпосередньо контактує з гальмівною поверхнею (ободом колеса або гальмівним диском). Існують колодки двох видів: нерозбірні та розбірні. Нерозбірна колодка — це брусочок твердої гуми з металевим штифтом (для кріплення в гальмівному важелі), який контактує з ободом і здійснює гальмування. Розбірна колодка — це металева формочка зі штифтом, у яку треба вставляти гумову вкладку.

Колумбус — штангенциркуль із глибиноміром.

Компактна рама - рама шосейного велосипеда, яка, на відміну від класичної (з горизонтальною верхньою трубою), має верхню трубу, опущену на 3–4 см уздовж підсідельної труби. Має меншу вагу та меншу кількість розмірів.

Комфортний велосипед - велосипед, призначений для максимально комфортної, неквапливої їзди дорогами з різним покриттям.
Консоль гальмівного важеля - короткий металевий штифт, приварений до пер вилки (задньої та передньої), на який кріпиться гальмівний важіль.

Консольне гальмо - вид ручного гальма, у якого гальмівний важіль кріпиться на консоль рами. Такий спосіб забезпечує жорсткіше гальмування порівняно з кліщовим гальмом. Консольні гальма бувають двох видів: кантиліверні та V-brake.

Контактна педаль - педаль із вбудованим механізмом фіксації велотуфлі.

Контрухил - нахилена площина/доріжка з поворотом у будь-який бік для полегшення проходження різких поворотів на великій швидкості, з метою зменшити крен велосипеда набік відносно поверхні, оскільки бокові поверхні покришок погано тримають дорогу.

Контргайка - нагвинчується на вісь відразу після конуса і слугує для закріплення конуса на осі. Контргайка може мати різну форму в різних вузлах. На осях коліс — це звичайні шестигранні гайки. У кареточному вузлі — плоска кругла гайка з кількома двогранними вирізами по периметру. На рульовій колонці це може бути кругла опукла гайка, нижній край якої має двогранні вирізи.

Конус підшипника - деталь підшипника, що нагвинчується на вісь. Має на зовнішній поверхні бігову доріжку для кульок.

Корд - дріт, вмонтований у краї покришки для надання їй жорсткості.
Корона - частина амортизаційної вилки. У корону запресовують / кріплять ноги та шток. Існують також двокоронні вилки: одна корона знизу рульового стакана, друга — зверху. Дві корони застосовуються для довгохідних вилок, розрахованих на великі навантаження.
Коронка передньої вилки в деяких велосипедів (типу вітчизняних <Турист>) — серединна поперечна частина вилки. У коронку впаюються пера вилки з одного боку, а з іншого — рульовий стрижень.

Коса труба (нижня) - труба, що з’єднує рульову та кареточну труби рами.

Косинки (сленг) - шматки металу спеціальної форми, приварені до рами (або іншої деталі) в місцях високого навантаження для збільшення міцності конструкції.
Котелок (сленг) - легкий шолом без захисту щелепи.

Кривошип - те саме, що шатун.

Крос-кантрі - вид змагань для позашляхових велосипедів, гонка сильно пересіченою місцевістю. Дистанція крос-кантрі складається з кількох кіл довжиною близько кілометра й загалом зазвичай становить близько 10 км.

Крило - пластмасова або металева деталь над колесами, що слугує для відбиття бруду й води під час руху.

Л
Люфт - вільне переміщення якої-небудь деталі відносно інших деталей, не передбачене конструкцією. Люфт зазвичай виникає при зносі тертьових деталей, розхитуванні болтів/гвинтів тощо.
Лиски - на конусі: дві фрезеровані площини для захоплення конуса ключем.
М
Магніт — деталь з комплекту велокомп’ютера. Кріпиться на спиці. Служить датчиком для вимірювання швидкості та відображення пройденого кілометражу.
Манетка — пристрій (перемикач), який кріпиться на кермі та дозволяє за допомогою тросика перемикати передачі.

Маунтин-байк - назва гірського велосипеда англійською мовою

Мод (сленг) - велосипед для тріалу, без зайвих деталей, з дуже низькою рамою та невеликими, але широкими 20" колесами, чіпкими гальмами.

Модуляція — властивість гальма адекватно реагувати на натискання гальмівної ручки: що сильніше тиснеш на ручку, то сильніше гальмує.
Багатошвидкісна втулка (планетарна втулка) — втулка ведучого колеса зі вбудованим у неї механізмом перемикання передач.

Багатошвидкісний велосипед — велосипед, який оснащений великою кількістю зірочок і механізмом для перемикання швидкостей.

Монтажка — лопатка, виготовлена з пластику або металу для шиномонтажу. Слугує для легкого та безпечного зняття/одягання шини з обода колеса.

Мортер — (сленг) скорочення від слова «амортизатор».

Н
На промах (сленг) - у технічній мові похідне від «промисловий підшипник»; наголос ставиться на перший склад. Наприклад, «втулка на пр0мах» – втулка на промислових підшипниках, тобто підшипники не «насипні», кульки рівномірно розподілені рамкою-сепаратором, внаслідок чого навантаження розподіляється рівномірніше і під час перебірки не доводиться «ловити» кульки.

Наконечник троса — ковпачок із м’якого металу, який закріплюється на кінці троса для запобігання його розплітанню.

Натяг - означає ступінь тертя, з яким стикаються поверхні двох деталей.
Ніпель — 1. Вентиль камери або безкамерної шини (застаріле вживання). 2. Гайка, що кріпить спицю до обода колеса. Підтягування ніпеля забезпечує натяг спиці.

О
Обід - частина колеса, на яку встановлюється шина. Зовнішня частина обода може слугувати робочою гальмівною поверхнею.

Обойма підшипника - металева кругла конструкція з загнутими пелюстками, між якими розміщуються кульки підшипника.

Оболонка тросика — оболонка, всередині якої знаходиться нейлонова трубка для поліпшення ковзання тросика, що дозволяє не змащувати його.

Одношвидкісний велосипед — велосипед без можливості перемикання швидкостей, з однією передньою і однією задньою зірками.

Осьове биття - відхилення периметра обода або зірки від площини обертання. У механіці використовується термін «торцеве биття». Жаргонна назва осьового биття — «вісімка».

Вісь - центральна частина підшипникового вузла із зовнішньою різьбовою частиною. На вісь кріпляться конуси підшипників із контргайками та відповідний вузол (втулка колеса, шатуни каретки).

Відбій - пружний елемент, що працює на розтяг підвіски. Друге значення — власне зворотний хід підвіски.

П
Парасолька колеса — кут між площиною колеса і спицею.

Передньопідвіс (синонім – хардтейл «жорсткий зад») — велосипед з амортизацією переднього колеса.
Передача - передатне число привода. Визначається співвідношенням кількості зубців ведучої та веденої зірочок.
Передня вилка — поворотна деталь велосипеда, до якої кріпиться переднє колесо. Вилка може бути жорсткою або амортизаційною.


Перемикач - механізм, що перекидає ланцюг з однієї зірочки на іншу для зміни передатного числа привода (перемикання передачі). Буває передній — для системи, і задній — для касети.

Переспицювання — заміна спиць у колесі велосипеда.

Передатне співвідношення привода - співвідношення кількості зубців (або діаметра) передньої зірки до кількості зубців (або діаметра) задньої зірки у вибраній передачі. Наприклад: 42/13 (180/55 мм) або 22/15 (150/63 мм).
Пера вилки паралельні (або майже паралельні) - труби, з яких складається вилка (передня або задня), в які встановлюються колеса.
Петух - наконечник пера передньої вилки або металева деталь, яка кріпить задній перемикач на рамі. Може бути виконаний окремо або бути складовою частиною рами.

Підвіска — пристрій амортизації велосипеда, що включає в себе пружину і демпфер.
Підсідельна труба — частина рами велосипеда, в яку кріпиться підсідельний штир.
Підсідельний штир — трубка, на яку кріпиться сідло; інший кінець фіксується в підсідельній трубі.

Підшипник — вузол, що слугує для зменшення тертя між обертовими частинами. У втулках коліс нерухома вісь спирається на кульки підшипника, а по кульках навколо осі обертаються втулки. У кареточному вузлі та в рульовій колонці навпаки: рухома вісь обертається по кульках підшипника, а сам підшипник через кульки спирається на раму.

Покришка — гумовий виріб підвищеної міцності. Слугує для амортизації велосипеда, захисту камери й обода від пошкоджень. Покришка має різний рельєф-насічку — протектор.
Протектор - рельєфний рисунок на поверхні покришки, слугує для кращого зчеплення покришки з дорогою, а також для відведення води від покришки, щоб запобігти акваплануванню під час дощу. Вид і характер рисунка визначають робочі властивості покришки та сферу її застосування.

Привід — механізм, що приводить у рух колесо. Включає педалі, шатуни, каретку, ланцюг, передню(і) та задню(і) зірки.

Профільована зірка — зірка з різною формою зубців. Використовується для поліпшення здатності за допомогою ланцюга перемикатися з однієї зірки на іншу.

Пружинка стрічкова - деталь із комплекту гальмівної втулки.

Пружинка тріщотки - деталь із комплекту тріщотки. Являє собою маленьку сталеву смужку, яка встановлюється всередині храповика. Призначення пружинки — підпирати собачку і заводити її в кожен уступ храпового механізму під час обертання тріщотки.

Пружинна вилка - передня вилка, у якій коливання колеса передаються на велосипед через нерегульований пружний елемент.

Пильник - деталь, яку насаджують на вісь втулки або каретки з метою закрити щілину навколо підшипника і захистити його від пилу та бруду. Пильник являє собою металеве, пластмасове або гумове кільце.


Провал каретки - відстань, на яку опущена вісь каретки відносно лінії, що з’єднує осі переднього і заднього коліс велосипеда.
Р
Радіальне биття - зміна радіуса колеса при різних кутах повороту. Жаргонна назва радіального биття — «яйце».

Роздвоювач тросика - у кантиліверних гальмах: деталь, що слугує для зчеплення гальмівних важелів і гальмівного троса, який виходить із рукоятки. Відмінність роздвоювача від балансира в тому, що роздвоювач не підвішується на гальмівному тросі, а з одного боку протягується через нього за допомогою короткої трубочки. З іншого боку на роздвоювачі є короткий відрізок тросика, який і закріплюється у важелі. Трубочка і відрізок тросика мають бути однакової довжини, щоб роздвоювач точно врівноважував обидва важелі. На відрізку тросика є металевий кругляк-стопор, за допомогою якого легко виймати тросик із важеля.

Рама — конструкція з труб, з’єднаних в одне ціле, на яку кріпляться всі інші деталі велосипеда.

Рамка перемикача - у заднього перемикача: дві пластини приблизно однакової форми, між якими розташовані ролики. У переднього перемикача: також дві пластини приблизно однакової форми, між якими проходить ланцюг.

Ригід — велосипед без амортизаторів.

Роги - металеві або пластикові стрижні, за формою схожі на роги корови. Нагвинчуються на кінцях прямих керм. Під час тривалої їзди роги дозволяють змінити посадку, тобто розвантажити одну групу м’язів і навантажити іншу.

Рульова колонка - рульовий стрижень передньої вилки в зборі з головною трубою і підшипниками.

Продовження (С-Я) читайте ТУТ
098-98-797-98
066-98-797-98
093-800-92-08