Словник термінів

Велосипедна енциклопедія Volta bikes

Шановні відвідувачі! Із багатьох джерел ми зібрали для вас, систематизували та доповнили словник термінів, пов’язаних із велосипедами та електровелосипедами. Використовуючи свої знання й великий практичний досвід,  створили більш докладні та зрозумілі  формулювання; підібрали до них ілюстрації. Усі тексти є оригінальними і складені фахівцями ТМ Volta bikes. Будемо вдячні, якщо ви візьмете участь у розширенні словника, а можливо, і в уточненні деяких описів.

 

А

Алюміній -  застосовується у виробництві рам велосипедів та інших різних деталей. Відрізняється від інших металів малою вагою.

Амортизатор -  Використовується  для гасіння коливань рами (кузова), поглинає  поштовхи й удари, які  впливають  на  раму велосипеда  через його колеса

Амортизаційна вилка Елемент конструкції електровелосипеда, що включає амортизатори -  для забезпечення комфортної їзди нерівними дорогами та бездоріжжям. Поглинає  коливання і поштовхи.

 

Б

Багажник -  Конструкція для розміщення, фіксації  та транспортування на електровелосипеді вантажу. Сучасні багажники виготовляються з різних матеріалів. Найпоширеніші багажники – сталеві. Друге місце за частотою використання займають легші багажники з алюмінієвих сплавів. Також випускаються багажники з титану. Все більшого поширення набувають багажники з карбону та різних пластиків. Часто вони оснащені інтегрованим у багажник легким боксом із пластику або тканини.

Байк - назва велосипеда англійською мовою. У середовищі російськомовних велосипедистів це слово часто вживають стосовно  гірського велосипеда.


База – це відстань між центром переднього і заднього  колеса велосипеда,  електровелосипеда, а також іншого транспорту.

Балансир - Деталь ручного гальма. Балансир – жолобок із металу, що кріпиться гвинтом на гальмівному тросі. Балансир утримує всередині жолоба відрізок тросика, який з’єднує гальмівні важелі й тим самим забезпечує однакову відстань від важелів до обода колеса.


Барабанне гальмо -  пристрій, що складається з гальмівних колодок, шарнірно встановлених  на осі, які змінюють своє положення за допомогою приводу (зазвичай – гальмівним тросиком; інколи – гальмівною тягою). При  натисканні на ручку гальма, гальмівний тросик передає зусилля на колодки, і ті розсуваються,  контактуючи  з  внутрішньою поверхнею колісної втулки або спеціального гальмівного барабана, розміщеного на одній осі з втулкою переднього чи заднього колеса. Між колодками і гальмівним барабаном  виникає тертя, завдяки якому відбувається гальмування. Барабанні гальма – найпростіший і недорогий тип гальм. За ефективністю поступаються колодковим і дисковим, а також зазвичай мають більшу вагу. Окрім низької ціни, мають ще одну важливу перевагу – добрий захист від бруду. Барабанними гальмами зазвичай комплектують недорогі моделі велосипедів,  електроскутерів і вантажних електровелосипедів.

Баттінг - технологія зміни товщини стінок труб для  зменшення  ваги  рами.

Биття - відхилення частини обода від горизонтальної площини (осьове, або горизонтальне биття), або зміна висоти  радіуса  частини обода, що відрізняється від радіуса інших частин обода (радіальне, або вертикальне биття).  Осьове биття  може  виникати  і на передніх зірочках, установлених у каретці.

Болт – циліндричний стержень з  різьбою і головкою. Зазвичай виготовляється з металу. Болт від гвинта відрізняється  тим,  що його головка має форму шестикутника. Болт відкручується і закручується гайковим ключем відповідного розміру.

Бризковик - пластиковий або гумовий фартух невеликого розміру, який закріплюється на передньому, задньому або обох крилах велосипеда для кращого захисту велосипедиста і велосипеда від бруду.

Бустер - спеціальна підковоподібна металева арка, -

встановлюється на пера вилки. Використовується для протидії вигину вилки під час гальмування.

В

Важільна  манетка - може розташовуватися на кермі (у гірських велосипедів) або на косій трубі (у шосейних). Основна деталь важільної манетки — важіль, який велосипедист повертає навколо невеликого барабана. Поворот важеля намотує на барабан перемикальний трос і таким чином вкорочує його.

Вал каретки - Вісь вузла каретки, на якій закріплені шатуни з педалями.


Велокомп’ютер – Електронний прилад, що відображає інформацію про рух велосипеда: поточну, максимальну та середню швидкість; час у дорозі, пройдену відстань, температуру повітря. Велокомп’ютери електровелосипедів  мають ширший функціонал і, окрім зазначених параметрів, можуть показувати напругу акумуляторної батареї, силу струму, споживану мотор-колесом або електродвигуном, кількість витраченої електроенергії у ват-годинах і навіть відстань у кілометрах, яку можна проїхати на залишковому заряді акумулятора. Дорогі моделі  велокомп’ютерів  електровелосипедів  зазвичай  мають можливість перемикання віртуальних передач – для зміни швидкості й потужності електроприводу. Останнім часом як повнофункціональні велокомп’ютери для електровелосипедів усе частіше використовуються смартфони зі спеціальною програмою. Обмін інформацією між смартфоном і контролером електровелосипеда відбувається через Bluetooth за допомогою спеціального блоку керування, підключеного до контролера.

Ведуча зірочка - передня зірочка, встановлена на каретці й така, що приводить у рух заднє колесо велосипеда за допомогою  ланцюга або зубчастого ременя.

Ведуче колесо -  це колесо, на яке передається крутний момент  за допомогою приводного механізму, через ланцюг або зубчастий ремінь. В електровелосипеді ведуче колесо приводиться в рух мотор-колесом або електродвигуном. Електровелосипед може мати два ведучих колеса – у випадку, якщо переднє колесо обладнане електроприводом.

Вентиль - Клапан для накачування та утримування повітря в пневматичній камері, вставленій у покришку колеса, або в безкамерній покришці. Звичайний вентиль – це металева трубка, завулканізована   в камеру або безкамерну покришку. На кінці вентиля, що виступає з камери, є різьба  для з’єднання зі шлангом повітряного насоса. Вентиль  оснащений  ніпелем (золотником), який  пропускає повітря в камеру і перешкоджає  його виходу  з камери.

Верхня труба - Труба рами, у рамах класичної конструкції («трапеція») електровелосипедів і велосипедів, що з’єднує верхню частину рульової труби, в яку встановлюється передня вилка, -  і підсідельний вузол.

Ві-брейк  (V-brake) – велосипедні гальма, у яких колодки підводяться до обода перпендикулярно. Трос у V-brake, на відміну від кантилеверного гальма,  не закріплюється на балансирі  і не проходить через роздвоювач, а закріплений на одному з гальмівних важелів. Від цього важеля  до другого  важеля йде короткий відрізок тросика, розташований перпендикулярно обом важелям. Така система гальм спрощує їхнє налаштування, покращує гальмування і робить зняття колеса максимально простим.

Вилка - Передня поворотна  частина рами, до якої кріпиться колесо.  Часто передні вилки мають вбудовані амортизатори. Велосипеди з амортизаційною передньою вилкою належать до підвиду «хардтейл» (буквально «жорсткий зад» у перекладі з англ.). Бувають і задні амортизаційні вилки. Вони застосовуються в деяких видах велосипедів, наприклад для даунхілу.

Гвинт – вид кріплення, що являє собою циліндр з  різьбою і головкою. Від болта відрізняється головкою (шляпкою), яка робиться   «під викрутку»  або шестигранний ключ (шестигранник). У конструкціях електровелосипедів і велосипедів здебільшого використовується для регулювання  гальм, перемикачів передач тощо.

Водопровідна труба – (велосипедний сленг) - Рама з неякісної сталі.

Вісімка - Жаргонна назва  осьового биття.

Втулка - центральна деталь колеса, до якої  кріпляться спиці.  У самій втулці розміщені  підшипники, що з’єднують корпус втулки з  віссю. Вісь із колесом кріпиться на рамі велосипеда або електровелосипеда. Мотор-колеса втулок не мають: у них роль втулки виконує сам корпус мотор-колеса.

Вичавка – ручний інструмент для з’єднання та роз’єднання ланок ланцюга. Без вичавки  розімкнути ланцюг підручним інструментом можливо,  але зімкнути (вставити виштовхнутий пін на місце) – дуже складно.

Винос керма – елемент конструкції велосипеда, що з’єднує трубу  керма  з вертикальним рульовим штирем. У простому виносі можливо лише обертати трубу керма, змінюючи його положення. Якісні виноси – це  складні пристрої, які дозволяють  регулювати висоту і часто  кут нахилу виносу.

 

Г

Гальмівний важіль - у ручному гальмі — деталь, яка гвинтом кріпиться на пера рами і керується за допомогою троса. У важелі закріплюються гальмівні колодки, які й здійснюють гальмування.

Геркон - термін, що виник від скорочення та об’єднання слів   «герметичний контакт» в одне слово. У велосипедних конструкціях застосовується  як  датчик обертів колеса для розрахунку параметрів руху велокомп’ютером. Контакти геркона замикаються при потраплянні в магнітне поле, яке створює маленький магніт, закріплений на спиці колеса.

В електровелосипедах геркони часто застосовуються в одній із різновидностей  датчика відключення мотор-колеса  під час гальмування. Цей тип  датчика встановлюється на гальмівний тросик  при переобладнанні тих моделей звичайних  велосипедів  в електровелосипед, де манетки об’єднані з гальмівними ручками і тому  заміна ручок на ручки зі вбудованими датчиками відключення мотор-колеса неможлива.

Гідравлічна вилка - робочим тілом у цьому типі  амортизаційної вилки,  для гасіння коливань, що передаються колесом на раму, служить  спеціальне рідке масло, яке в процесі амортизації перепускається через клапани.  Інша назва вилки – масляна.


Гірський велосипед (від англ. – маунтинбайк, скорочено – МТБ) - Призначений для поїздок дорогами з неякісним покриттям, а також пересіченою місцевістю.  Від інших типів велосипедів відрізняється підвищеною міцністю. Має класичну трапецієподібну раму, виконану зі сталі, алюмінію, а в дорожчих моделей - титану, карбону. Каретка у гірського велосипеда піднята до рівня втулок коліс - для покращення прохідності. МТБ оснащується амортизаційними вилками з великим робочим ходом. Для деяких дисциплін МТБ випускаються і з задньою амортизаційною вилкою. Колеса гірських велосипедів  мають міцні посилені ободи, а покришки – широкий профіль і розвинені ґрунтозачепи. Для ефективного подолання перешкод  МТБ обладнуються великою кількістю передач, у тому числі пониженими. На переважній більшості моделей МТБ використовуються дискові гальма, які  ефективніші  порівняно з ободовими під час руху брудом.  МТБ можна використовувати на шосе,  однак тут він поступається за можливостями  спеціально призначеним для цього видам велосипедів та електровелосипедів. МТБ випускається з різними розмірами рам і коліс. Ще кілька років тому основним стандартом  коліс МТБ вважалися 26-дюймові. Зараз відбувся плавний перехід у бік збільшення розмірності ободів, і найпоширеніші на сьогодні колеса МТБ – це 27.5 дюйма (650b) і 29 дюймів – «найнер».  

Гірські велосипеди мають спеціалізовані  підвиди, призначені для різних велодисциплін:

- фрірайд (заїзди сильно пересіченою місцевістю  з великою кількістю серйозних перешкод)

- даунхіл (швидкісний спуск)

- крос-кантрі (велоперегони пересіченою місцевістю)

- стріт (екстремальна міська їзда, у тому числі з подоланням перешкод)

- дьорт (стрибки з трамплінів і виконання трюків)

- велотріал (подолання перешкод на місцевості або створених штучно)

- слоупстайл (спуск схилом з елементами дьорту, даунхілу, норт-шору)

- all mountain (легкий фрірайд)

- паралельний слалом (одночасний спуск із можливістю контактної боротьби велогонщиків)

 Різні підвиди гірських велосипедів відрізняються конструктивно і мають свої особливості, на які впливають вимоги, що висуваються до велотехніки в тій чи іншій дисципліні.

Вартість різних моделей гірських велосипедів  залежить від якості комплектувальних і бренду виробника та може істотно відрізнятися.

Гріпси  - Ручки керма (накладки).

Гріпшифт  - різновид  манетки (перемикача передач на кермі велосипеда або електровелосипеда). Перемикання передач гріпшифтом виконується  обертанням  ручки навколо осі керма — подібно до «газу», але з фіксацією в певних положеннях. Гріпшифт зазвичай є  продовженням  гріпси.

 

Д

Датчик  -  електронний  пристрій  для вимірювання кількості обертів колеса,  з подальшим перетворенням процесором  велокомп’ютера  обертів у км/год і  відображенням даних на дисплеї велокомп’ютера.

Двопідвіс – велосипед, що має   амортизацію  переднього і заднього колеса.

.Демпфер – робоче тіло в амортизаційних вилках. Як демпфер зазвичай застосовують повітря, масло або еластомер. Роль  демпфера  зводиться до того, що він  має  трохи перешкоджати стисненню вилки, а розтискатися назад  має повільно. На цьому  принципі ґрунтується дія всіх амортизаторів.

Подвійний обід — обід з подвійними  стінками. Відрізняється від одинарного більшою міцністю за невеликої ваги.

 Дропаут — закінчення рами велосипеда для кріплення коліс. Горизонтальні дропаути дають можливість рухати колесо – для натягування ланцюга в одношвидкісних велосипедах, а також у невеликих межах змінювати геометрію велосипеда.

Продовження (З-Р) читайте ТУТ